Id al-Adha

Id al-Adha on toinen muslimien suurista juhlista eli ideistä. Se on pyhiinvaelluksen, hajjin, juhla ja tunnetaan myös uhrijuhlana.

Missä ja milloin?

Id al-Adhaa vietetään kaikkialla, missä islaminuskoisia asuu, Afrikasta Lähi-itään ja Kaakkois-Aasiaan sekä Eurooppaan. Riippuu seudusta, kumpi kahdesta suuresta idistä eli juhlasta on tärkeämpi – id al-Fitr vai id al-Adha. Molemmat ovat joka tapauksessa tärkeitä kaikille maailman arviolta 1,3 miljardille muslimille.

Muslimien käyttämän hijra-kuukalenterin viimeinen kuukausi on nimeltään Dhū al-Ḥijja. Tässä kuussa vietetään id al-Adhaa. Islamilainen vuosi on lyhempi kuin Suomessa käytetyn, gregoriaanisen kalenterin mukainen vuosi, ja siksi id al-Adha ajoittuu joka vuosi oman kalenterimme mukaan eri aikaan, ja siirtyy vuosi vuodelta hieman aikaisemmaksi. Sitä vietetään melko tarkkaan 70 päivää paastokuukausi ramadanin päätösjuhlan, id al-Fitrin jälkeen. Vuosina 2011-2015 id al-Adha sijoittuu loka-marraskuun tienoille (tarkat päivät näkee esim. englanninkielisestä Wikipediasta). Kuten id al-Fitrin, myöskään id al-Adhan tarkkaa ajankohtaa ei voi etukäteen tietää, sillä kuunsirpin nousu on havaittava muslimien pyhästä kaupungista Mekasta ihmissilmin ennen kuin kuukauden voi sanoa todella vaihtuneen.

Miksi?

Kuten id al-Fitriä, myös id al-Adhaa voidaan pitää vuoden kiertoon liittyvänä juhlana, jolla on myös uskonnollinen merkitys. Id al-Adha merkitsee islamilaisen vuoden päättymistä, mutta sitä pidetään myös muistojuhlana Vanhasta Testamentistakin tutulle legendalle, jonka mukaan Ibrahim (Aabraham) oli valmis surmaamaan poikansa osoittaakseen tottelevaisuuttaan Jumalalle. Jumalan nähtyä Ibrahimin uskollisuuden enkeli puuttuu peliin, tuo uhrattavaksi pojan sijaan pässin, ja poika säästyy. Legendan muistoksi id al-Adhan viettoon kuuluu lampaan teurastaminen.

Id al-Adha on myös pyhiinvaelluksen, hajjin, juhla. Hajj on yksi islamin viidestä peruspilarista, ja se tarkoittaa, että jokaisen muslimin on pyrittävä ainakin kerran elämässään matkustamaan Saudi-Arabian Mekkaan, profeetta Muhammadin synnyinkaupunkiin. Mekkaan kerääntyy hajjin aikana nykyisin noin kolme miljoonaa ihmistä vuosittain. Pyhiinvaellukselta palattua voivat juhlallisuudet alkaa. Id al-Adhassa toinenkin islamin peruspilareista, almujen antaminen, on tärkeällä sijalla. Juhlaa pidetäänkin myös köyhien muistamisen ja hyväntekeväisyyden juhlana.

Miten?

Id al-Adhan juhlinta voi alkaa, kun pyhiinvaellukselta on palattu. Kuten id al-Fitriä, myös id al-Adhaa juhlitaan kolmen tai neljän päivän ajan. Ensimmäisenä päivänä on syytä herätä ajoissa ja kiirehtiä moskeijaan aamurukoukselle. Huolellinen peseytyminen ja pukeutuminen parhaimpiinsa sopii juhlaan. Lapset voivat saada vanhemmiltaan rahaa vierailuun esimerkiksi huvipuistossa, jotka ovat monesti juhlan ensimmäisen päivän aikana tupaten täysiä.

Perinteisesti paimentolaiset ovat juhlan kunniaksi teurastaneet jonkin kotieläimen – yleisesti lampaan, mutta seudusta riippuen myös pässin, lehmän tai vaikkapa kamelin – juhla-ateriaksi. Tällä muistetaan Vanhasta testamentista ja Koraanista tuttua legendaa, jonka mukaan Ibrahim (Aabraham) oli valmis uhraamaan poikansa merkkinä uskollisuudestaan Jumalalle. Viime hetkellä enkeli korvasi pojan pässillä. Juhlan aikana varmistetaan, että kaikkein köyhimmät ja vähäosaisimmatkin saavat osuuden juhlapaistista.

Seuraaviin päiviin kuuluu ystävien luona kyläilyä, hyvällä ruoalla herkuttelua ja lahjojen vaihtamista ystävien kesken. Lahjoja, kuten karamelleja, saavat varsinkin lapset. Id al-Adhan aikaan on tapana kutsua muita uskontoja ja aatesuuntia edustavia ystäviä ja sukulaisia kyläilemään ja nauttimaan juhlan antimista sopuisan yhteiselon merkiksi. Ruokaa voidaan myös viedä mukana niille, joiden luona kyläillään. Kaduilla kaikuvat siunatun idin toivotukset: Id mubarak!

Ideoita juhlan viettoon

Ennen juhlaa: vinkkejä valmistautumiseen

Koulukavalkadi-hankkeen id al-Adha -juhlassa eräs luokka valikoitui aktiivisen opettajan ansiosta erityiseksi juhlaluokaksi. Tässä luokassa valmistettiin näytelmä islamilaisten juhlien vietosta. Tämä ja muutamat muut luokat askartelivat koulutuntien lomassa myös lyhtyjä, joilla koristeltiin juhlatila.

Uskonnonopetuksessa islam-tietouden ja maantieteessä esimerkiksi Lähi-idän ja Aasian maantieteen opiskelu sopivat taustaksi id al-Adhan juhlintaan. Kuitenkin on hyvä muistaa, että juhlaa vietetään monilla eri seuduilla ja monin eri tavoin – esimerkiksi arabeja on islaminuskoisista vain noin joka viides.

Hyvä tapa kertoa juhlasta on kutsua kouluun vieras, joka on kotoisin alueelta, jossa juhlaa vietetään. Suomessa esimerkiksi tataarit ovat eräs islamilainen vähemmistö, jonka edustajia saattaa kuulua opettajien tai oppilaiden sukulaisiin tai ystäväpiiriin. Vierailija voi käydä ennen juhlapäivää kierroksella juhlaan osallistuvissa luokissa ja kertoa perinteestä kohderyhmälle sopivilla tavoilla. Häntä voi esimerkiksi pyytää kertomaan lapsille tarinoita siitä, millaista oli lapsena viettää juhlaa. Vanhemmat oppilaat voivat järjestää vaikkapa haastattelutilanteen ja valmistaa luokkana etukäteen kysymyksiä vieraalle.

Luokassa voidaan tehdä ryhmätyö, kuten seinäjuliste, kirjanen tai esitys juhlasta tai laajemmin jostakin maantieteellisestä alueesta, jolla juhlaa vietetään. Aiheen voi sitoa esimerkiksi maantiedon opetusohjelmaan.

Näytelmä sopii juhlaan kuin juhlaan ja aiheen voi valita esimerkiksi islamilaisesta tarustosta. Id al-Adhaan sopivat erityisesti Ibrahimista (Aabrahamista) tai pyhiinvaelluksesta kertovat tarinat. Id al-Adhan aikaan tärkeitä teemoja – myös näytelmää varten – ovat lisäksi uskontojen välinen yhteistyö ja suvaitsevaisuus tai vähäosaisten auttamisen tärkeys. Eräs esimerkki koululaisten esittämästä näytelmästä: näytelmä esitettiin nukketeatterina oppilaiden valmistamilla paperinukeilla Lintulaakson koulussa. Nukkien valmistaminen voi olla myös työpajan aihe: ajasta ja pajan vetäjästä riippuen nuket voivat olla pahvisia, yksiulotteisia tai enemmän valmistusaikaa vieviä hahmoja.

Id al-Adha

Juhlaa varten on hyvä valmistautua koristelemalla juhlatila. Koristeita voi valmistaa ennen juhlaa työpajassa tai oppilaat ja opettajat voivat tuoda koristeita kotoaan tai etsiä koulun varastoista tarkoitukseen sopivia. Moniin juhliin sopivat esimerkiksi lyhdyt (koulussa voi käyttää led-tuikkuja lyhdyissä) ja koristenauhat. Koristeet ovat monessa juhlassa samantapaisia kuin suomalaisessa joulujuhlassa, joten kotoisat joulukoristeet sopivat tarkoitukseen mainiosti. Lisäksi koristeluun voidaan käyttää esimerkiksi oppilaiden työpajoissa tekemiä kalligrafiatöitä tai muita työpajojen tuotteita. Eri kulttuurialueilta tuodut kuvat ja kankaat sopivat myös hyvin koristeiksi.

Työpajat

Id al-Adhan viettoon sopivat monet samat työpajat kuin id al-Fitrinkin viettoon. Juhlassa voi valita tietyn kulttuurialueen, johon erityisesti tutustutaan, tai ottaa mukaan eri islamilaisten kulttuurialueiden perinteitä. Eri ikäisille sovellettavissa olevia työpajoja ovat esimerkiksi eri maiden herkkujen leipominen, tanssiminen ja soittaminen, askartelu ja kalligrafia.

Juhlan kulku

Juhlan ohjelma voi näyttää vaikkapa tältä:
– Id mubarak -tervehdyspiirileikki: taustalla iranilaista musiikkia
– Vuohet ja paimen – syyrialainen leikki
Lahjanantoleikki

Kuvakooste id al-Adhan vietosta eri puolilta maailmaa sekä vieraiden haastattelu juhlan vietosta
Tanssia (kurdilainen ja somalialainen tanssi)
Nukketeatteriesitys (Ahmedin juhla)
Ruokailu: Ruoan ohessa tarjolla somalialaisia angera-lettuja ja maustettua teetä

Lisätietoja

Kotka, Riika 2007: Kaiken maailman juhlat. Juhlia, leikkejä ja askartelua lapsille. Kärkölä: Kustannus Oy Pieni Karhu.

Kalligrafia

Kalligrafiatyöpajassa oppilaat harjoittelivat kirjoittamaan hyvän idin toivotuksen – Id mubarak! – arabiankielisin kirjaimin. Tähän pajaan tarvittiin kartonkia, lyijykyniä ja tusseja sekä arabiankielinen kirjoitettu versio toivotuksesta. Arabiaa osaava vetäjä on hyödyksi, mutta ei välttämätön. Islamilaisen kulttuurialueen kalligrafinen perinne on rikasta, ja monia eri tavoin koristeltuja Id mubarak -tekstejä on helppo löytää esim. Internetistä malliksi.

Id al-Adha 4917 5838

Oppilaille kerrottiin ensin hieman idin vietosta ja he opettelivat sanomaan toisilleen Id mubarak! Tämän jälkeen katsottiin kirjan kirjaimelta eri tekstejä, joissa sama toivotus luki, ja lapset oppivat hahmottamaan eri kirjaimet arabiankielisestä tekstistä. Vetäjä näytti hitaasti omalla kädellään, oikealta vasemmalle, miten kirjaimet kirjoitetaan. Tämän jälkeen oppilaat alkoivat itse harjoitella lyijykynällä. Kun teksti tuntui valmiilta, se kirjoitettiin puhtaaksi tusseilla tai ajan salliessa peiteväreillä.

Oppilaat koristelivat omia tekstejään esimerkiksi kukkasin – mallia otettiin koristeellisista arabiankielisistä teksteistä – ja kirjoittivat niihin ajan salliessa myös oman nimensä arabiaksi vetäjän avulla. Pajan ohessa katseltiin kuvia vetäjien Mekan-matkalta ja syötiin Mekasta tuotuja makeisia.

Leipominen

Eri islamilaisen kulttuurialueen maissa on monia eri herkkuja ja leivonnaisia, joita voidaan valmistaa yhdessä. Esimerkkipajassa valmistettiin somalialaisia angera-lettuja.

Työpajaan on hyvä varata 1-2 vetäjää ja noin 60 minuuttia aikaa ryhmän koosta riippuen. Oppilaat jaetaan ryhmiin, joilla on omat tehtävänsä: mausteiden jauhaminen, taikinan sekoittaminen, paistaminen ja niin edelleen. Samalla voidaan valmistaa esimerkiksi teetä höystettynä valitulle kulttuurialueelle tyypillisillä mausteilla. Reseptiä voi helpottaa etenkin pienille oppilaille sopivaksi.

Työpajaa varten tarvittiin sopivan paikan, kuten koulun keittiöluokan, ja valmistusaineiden lisäksi kulhoja ja vispilöitä, paistinpannuja sekä lautasia ja mukeja. Suurin osa ruokatarpeista hankittiin koulujen keittiöiden normaalien hankintojen ohessa. Perustarpeet, kuten jauhot ja sokeri, ovat edullisia raaka-aineita, joita on helppo hankkia. Eksoottisena lisänä pajassa olivat kaardemumma, joka kuorittiin ja jauhettiin itse, sekä kanelitangot, jotka myös jauhettiin. Näillä maustettiin tee.

Id al-Adha 4911

Jos mahdollista, työpajan voi pitää samana päivänä kun itse juhlakin, jotta letut saadaan ohjelman päätteeksi käytettyä juhlaruokana. Ne voidaan syödä myös pajan päätteeksi teen kanssa, ja juhliin tuoda muuta tarjottavaa.

Koulukavalkadi-hankkeessa työpajan veti somalialainen nainen, joka osasi lettujen reseptin ulkoa ja sovelsi sitä vielä lapsille sopivampaan muotoon. Resepti on tässä helpossa muodossa, jota osaa tulkita myös somalialaista keittiötä tuntemattomampi vetäjä. Paja sopii erityisesti maahanmuuttajataustaisten naisten kanssa toteutettavaksi, sillä jopa silloinkin, kun kielitaitoa ei juuri ole, ruoanlaittotaidoissa ei yleensä ole vikaa.

Lisää sopivia reseptejä löytyy esimerkiksi Mulki Mölsän Somalialaisesta keittokirjasta tai Elina Huhdan ja Anna Talasniemen kirjasta Sieltä missä pippuri kasvaa.

Tanssityöpajat

Id al-Adha 4891 5404 PB

Tanssityöpajoissa tanssimme kurdilaisia ja somalialaisia tansseja. Vetäjät eivät olleet tanssinopettajia, vaan tavallisia naisia, jotka olivat tottuneet tanssimaan juhlissa. Kynnystä ei siis kannata pitää kovinkaan korkealla. Tanssiminen on luonteva osa monta juhlaa, ja nostattaa mukavasti juhlatunnelmaa. Sen opettaminen ei myöskään vaadi sujuvaa kielen hallintaa. Pikemminkin kuin ”tanssitunti”, työpaja oli yhteinen tanssihetki, jossa mallia otettiin sekä vetäjästä että musiikkivideoista.

Koulukavalkadi-hankkeen työpajaa varten ei valmistauduttu muutoin kuin etsimällä sopivaa taustamusiikkia Internetistä. Pajan aluksi vetäjä kertoi joitakin perusasioita omasta kulttuurialueestaan ja juhlan vietosta oppilaiden haastattelemana. Tämän jälkeen pulpetit siirrettiin luokan reunoille ja aloitettiin tanssi. Sama tanssi tanssittiin myös itse juhlassa, ja nekin oppilaat, jotka eivät osallistuneet pajaan, pääsivät mukaan.

Id al-Adha 4907

Koska kaunistautuminen on usein osa juhlaa, somalialaisen tanssin pajan ohessa teimme tytöille myös Afrikassa tyypillisiä pikkulettejä. Tytöt osasivat tehdä niitä myös toisilleen. Lisäksi toimme paikalle afrikkalaisen rummun, jota oppilaat saivat vuorotellen soittaa musiikin tahtiin. Jos paikalle saa rumpalin säestämään tanssia, aina parempi! Myös oppilaat voivat kokeilla rummutusta, kuten tässä kuvassa Lintulaakson koulusta.

Id al-Adha 4912

Myös kurdilaisissa juhlissa tanssilla on keskeinen osuus. Toisen tanssipajan vetäjänä oli Suomessa asuva kurdinainen, joka toi mukanaan paitsi kurdimusiikin, myös komeita kurdilaisia juhla-asuja. Myös kurditanssia tanssittiin yhdessä juhlassa.

Askartelu

Id al-Adha 4910

Hyvän onnen toivotukset ovat tärkeä osa juhlaa. Onnea voi toivottaa esimerkiksi korteilla. Id al-Adha -askartelupajassa oppilaat valmistivat kortit, joissa toivottivat toisilleen onnellista idiä. Samaa tervehdystä harjoiteltiin myös leikissä myöhemmin juhlassa.

Perusmateriaalit, kuten kartongit, liimat ja sakset löytyivät kouluista. Lisätarpeet, kuten glitterliimat ja kimaltavat tarrat hankki pajan vetäjä.

Muita vinkkejä työpajoihin

Islamilaisen kulttuurialueen maista tulevien resurssihenkilöiden, kuten oppilaiden vanhempien tai ystävyysseurojen vapaaehtoisten ajatuksia kannattaa hyödyntää työpajoja suunnitellessa. Suomen eräs perinteinen islamilainen ryhmä ovat venäläisperäiset tataarit, joiden juhlanviettoon kuuluvat esimerkiksi erilaiset tataarilaulut. Nämä sopivat työpajan aiheeksi tai juhlan ohjelmaksi erinomaisesti. Oppilaat voivat myös itse kirjoittaa sanoja juhlalauluun, kuten tataariperinteen eräässä kansanlaulussa on tapana.

Suomessa on myös monia Irakin ja Somalian alueilta tulleita ihmisiä, jotka viettävät id al-Adhaa. Näiden seutujen eri leivonnaiset, musiikki ja juhlavaatteet sopivat juhlaohjelmaan mainiosti. Jotkut ovat voineet käydä hajjilla eli pyhiinvaelluksella Mekassa, mikä on id al-Adhan tärkeimpiä elementtejä. Kuvat ja tuliaiset Mekasta sopivat hyvin juhlan rekvisiitaksi tai työpajamateriaaliksi. Jos islamilaisen kulttuuritaustan henkilöitä on tarpeeksi, voidaan myös järjestää islamilaisten esineiden näyttely. Katso mallia venäläisten esineiden näyttelystä venäläisen uudenvuoden vietosta.

Jos juhlassa esitetään näytelmä, näytelmärekvisiitan, asujen tai nukkien valmistaminen on hyvä aihe työpajalle. Näin myös historialliset, juhlaan liittyvät hahmot tulevat oppilaille tutuiksi. Lintulaakson koulun id al-Adhassa esitettiin näytelmä, jonka tekstin saat täältä.

Vuosi juhlien -juhlat:

 

Holi

Id al-Fitr

Id al-Adha

Diwali

Jalda

Venäläinen uusivuosi