Kouluyhteistyö

Kouluyhteistyö

Globaalikasvatus on tärkeä osa peruskoulun opetussuunnitelmaa. Tutustu museon ja koulujen yhteisiin hankkeisiin!

Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä: museolehtori Ilona Niinikangas,
p. (09) 816 314 33 tai ilona.niinikangas@helinamuseo.fi.

Kouluyhteistyöhankkeita

Nowruz-juhla Kirkkojärven koulussa

Nowruz-juhlan herkkuja

Juhlisssa syötiin myös herkkuja

Huhtikuinen lauantai vuonna 2012 oli erilainen koulupäivä Kirkkojärven koulussa. Helinä Rautavaaran museon oppaat, Filoksenia ry:n aktiivit ja opettajat kertoivat lapsille nowruzin eli persialaisen uuden vuoden vietosta. Luokassa pidetyissä työpajoissa oppilaat kylvivät rairuohonsiemeniä munankuoriin, harjoittelivat kurditansseja, askartelivat uuden vuoden köynnöksiä ja Haji Firus -trubaduureja.

Farsin kielen opettaja rakensi juhlasaliin Haft sin -pöydän, jolle oli asteltu vanhan iranilaisen tavan mukaan seitsemän vihreää esinettä. Oppilaat rakensivat viereen oman pöytänsä, johon he laittoivat omia vihreitä esineitään. Lopuksi  kokoonnuttiin yhteiseen juhlaan, jonne oli kutsuttu myös vanhempia.

 


Muistojen puutarha

Muistojen puutarha voittajapiirros

Voittajapiirros

Tekstiilitaitelija Ladan Borhani, kulttuuriosaaja Mostafa Aseem, darin kielen opettaja Latifeh Aseem ja Helinä Rautavaaran museo toteuttivat yhdessä Muistojen puutarha –hankkeen jatko-osan vuoden 2011 lopussa. Ladan Borhani piti työpajoja Iranista ja Afganistanista kotoisin oleville alaikäisille turvapaikanhakijoille. Mostafa ja Latifeh Aseem työskentelivät kouluissa iranilais- ja afganistanilaistaustaisten nuorten kanssa.

Borhanin työpajoissa työstettiin nuorten turvapaikanhakijoiden ensimmäisiä, Suomeen liittyviä muistoja ja koostettiin niistä kollaaseja. Mostafa Aseemin pajat käsittelivät persialaista kulttuuriperinnettä ja erityisesti talvipäivänseisauksen juhlaa jaldaa. Oppilaat piirsivat ja kirjoittivat juhlan vietosta. Työpajojen tulokset esiteltiin yleisölle museossa pidetyssä jalda-juhlassa.

 


Unelmien puutarha

Muistojen-puutarha-HR-museo

Unelmien puutarha

Museo, iranilaistaustainen tekstiilitaiteilija Ladan Borhani, darin kielen opettaja sekä Jakomäen koulu suunnittelivat yhteisen hankkeen vuonna 2010.  Unelmien puutarha -projekti oli suunnattu Suomessa asuville afgaani- ja iranilaistaustaisille nuorille.

Nuoret loivat taiteilijan kanssa yhteisen kollaasin, josta valmistettiin myöhemmin kasseja. Tekstiilien ja painotuotteiden suunnittelun avulla haluttiin vahvistetaa nuorten identiteettiä ja muistuttaa heidän omasta taustastaan. Suomessa syntyneet nuoret saivat tehtäväkseen haastatella vanhempiaan ja tutustua oman suvun tarinoihin.

 


Koulukavalkadi

Koulukavalkadi, Eestinmetsän koulu

Eestinmetsän koulu

Helinä Rautavaaran museon, Filoksenia ry:n, Ad Astran ja espoolaisten koulujen yhteisessä hankkeessa koulutettiin maahanmuuttajataustaisia naisia opintopiirissä ja vietettiin eri kulttuurien juhlapäiviä espoolaisissa kouluissa. Syksyn 2010 aikana järjestettiin hindujen valon juhla diwali, muslimien Eid al-Adha -juhla sekä vietettiin venäläistä uutta vuotta. Juhlia pidettiin neljässä espoolaisessa koulussa ja tunnelmasta oli nauttimassa satoja oppilaita.

Kokemukset koottiin keväällä 2011 yhteen ja niistä työstettiin globaalikasvatusmateriaalia.

 


Unelmapajat

Unelmapajat

Unelmapajat

Helinä Rautavaaran museon, Uuden tanssinkeskus Zodiakin ja Matinkylän koulun unelmapajoissa etsittiin yhteisiä unia ja unelmia. Pajat olivat osa Suomen Kulttuurirahaston valtakunnallista Myrsky -hanketta, jonka tavoitteena oli tarjota nuorille elämyksiä ja onnistumisen kokemuksia.

Mukana oli yhteensä kaksikymmentä luokkaa eri puolilta pääkaupunkiseutua. Hanke huipentui Cafe WeeGeellä pidettyihin brunsseihin, joihin kutsuttiin kaikki hankkeessa mukana olleet nuoret ja opettajat. Pajojen ohjauksesta vastasivat koreografi Riikka Teresa Innanen ja tanssinopettaja Anna Jussilainen. Hanke päättyi keväällä 2010.


Kauneus meissä

Kauneus meissä

Kauneus meissä

Helinä Rautavaaran museon ja Lintulaakson koulun pienimuotoisessa Kauneus meissä –hankkeessa (2008-2009) harjoiteltiin suomen kieltä, liikuttiin ja askarreltiin. Mukana oli 10-15 suomi toisena kielenä –oppilasta. Hankkeen vetäjänä toimi museoharjoittelija Runa Dey ja vastuuopettajana luokanopettaja Riika Kotka.

 


Meidän ja muiden perinne

Meidän ja muiden perinne

Meidän ja muiden perinne

“Kerran tein naamion pahvista. Sitten kirjoitin tarinan minun naamiosta. Sitä käytettiin naamiasissa. Opetin muille somalialaisia leikkejä. Retki museoon oli tosi kiva. Musta kivoin oli jumalten tarina eräästä patsaasta jolla oli monta kättä”.

Museon työntekijät pitivät lukuvuonna 2007-2008 työpajoja espoolaisen Lintulaakson alakoulun suomi toisena kielenä -oppilaille. Pajoissa harjoiteltiin suomen kieltä, askarreltiin – ja tanssittiin bollywoodia. Lisäksi oppilaat haastattelivat vanhempiaan, rakensivat pienoismallin isänsä tai äitinsä lapsuuden kodista ja juttelivat erilaisista vuotuisjuhlista. Pajat olivat osa koulujen ja kulttuurilaitosten yhteistä Taide meille ja heti! -hanketta.