Suomen taidemaailmaa monin tavoin rikastuttanut taidearvostelija, kuraattori, taiteilija ja galleristi J. O. Mallander (s. 1944) on kerännyt taidetta yli viisi vuosikymmentä. 1990-luvun alusta lähtien hän on keskittynyt erityisesti itämaiseen taiteeseen. Helinä Rautavaraan museossa marraskuussa avautuvassa näyttelyssä on esillä keräilijän kokoelmaan kuuluvia taideteoksia Intiasta, Nepalista ja Tiibetistä.

Kiinnostus Intiaa kohtaan syttyi vuonna 1972, kun nuori kriitikko matkusti maassa tanskalaisen joogayhteisön mukana. Nuori matkailija ei vielä keskittynyt keräilyyn, mutta hankki kuitenkin Bodhidharman ynnä muita suosittuja kuvia kotiinsa. Matkan innoittamana hän alkoi opiskella intialaista filosofiaa ja joogan alkeita. Toinen merkittävä tapahtuma keräilijän elämänpolulla oli Dalai laman ensimmäinen vierailu Suomeen vuonna I988. Vierailun jälkeen Mallander alkoi kerätä buddhalaista taidetta ja kirjallisuutta.

Keräileminen tuli Mallanderin elämään jo varhain. Lapsena hän keräsi tinasotilaita ja postimerkkejä. Teini-iässä hän siirtyi kirjoihin, kulttuurilehtiin, jazzlevyihin ja lehtiartikkeleihin. Taiteen kerääminen alkoi puolivahigossa, kun Mallander kriitikkona ryhtyi hankkimaan itselleen oman ikäpolvensa taiteilijoiden teoksia. Näistä teoksista muodostui Mallanderin ensimmäinen taidekokoelma, jonka hän myi Helsingin kaupungin taidemuseolle vuonna 1991. Saamillaan varoilla keräilijä aloitti uuden kokoelman kartuttamisen suuntautuen tällä kertaa itämaiseen taiteeseen.

Keräilijänä Mallander keskittyy elävään traditioon. Kaikkia kokoelmaan hankittuja teoksia yhdistää se, että ne inspiroivat omistajaa tämän harjoittaessa buddhalaisuutta.

Itämaisen taiteen keräämisestä on tullut elämäntehtävä ja elämän tarkoitus.

”Mikä on kokoelman merkitys minulle? Mahdollisuus luoda jotain ainutlaatuista ja arvokasta – parasta mitä minä elämälläni voin tehdä. Kokoelmasta tulee ainulaatuinen kokonaisuus, joka nostaa yksittäiset teokset uudelle tasolle”.