Kuva: Jaana Savolainen / Helsingin kaupunginmuseo
Miten taidepajatyöskentelyllä voidaan tukea oman äidinkielen oppimista päiväkodeissa? Miksi on tärkeä vahvistaa lasten oman äidinkielen taitoa ennen kouluun menoa?
Helinä Rautavaaran museon koordinoiman Oma kieli, oma mieli –hankkeen loppuseminaarissa keskustellaan äidinkielen ja oman kulttuuriperinnön merkityksestä.
Oma mieli, oma kieli –hankkeella on haluttu edistää oman äidinkielen oppimista taiteen keinoin. Hankkeen aikana on koulutettu somalin- ja kurdinkielisiä työpajaohjaajia, pidetty työpajoja pääkaupunkiseudun päiväkodeissa ja luotu varhaiskasvattajille suunnattu työkalupakki. Hanke on toteutettu Koneen säätiön tuella
Loppuseminaari järjestetään Näyttelykeskus WeeGeellä (Wirkkala-kokoustila) 25.3. klo 12.30-16. Kello 12.30 on tarjolla kevyttä lounasta.
Ilmoittautumiset 19.3. mennessä: ilona.niinikangas(at)helinamuseo.fi
Ohjelmassa:
13.00 Oma mieli, oma kieli –hankkeen esittely
13.30 Äidinkieli – tärkein kieli? KT Annukka Muuri
14.15 Oman kulttuuriperinnön merkitys lapsen kulttuuri-identiteetin tasapainoiselle kehittymiselle. Marja Laine, Kasvatustyön kehittäjä / Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry
14.45 -15.15/15.30 Learning café:
Kokemuksia kentältä. Ohjaaja Suado Jama
Hankkeen materiaalin esittelyä. Kasvatust. yo. Warda Ahmed
15.30 Keskustelua ja loppusanat
Lämpimästi tervetuloa!