Durga Puja VR upplevelse i virtuell verklighet

Att dokumentera en levande tradition

Foto: Emmi Huhtaniemi

Museets första virtual reality-upplevelse var Durga puja, en fest till den indiska gudinnan Durgas ära. Temat väckte intressanta frågor, såsom ritualens och festens många betydelser och invandrarnas föränderliga kulturarv i Finland. Det var också ett bra tillfälle att fortsätta samarbetet med den indiska bengaliska församlingen i Finland. Den bengaliska församlingen har donerat sitt gamla Durga puja-altare, som består av flera gudaskulpturer, till museet.

Durga puja-produktionen illustrerar det levande kulturarvets förändring genom att visa upp det bengaliska samfundets årliga gemensamma firande i huvudstadsregionen. Durga puja firas idag av bengaler över hela världen. Upplevelsen av att delta genom virtual reality hjälper till att förstå ritualens och firandets betydelse för dem som deltar i det.

Projektet genomfördes i samarbete med det bengaliska samhället i huvudstadsregionen under 2017-2018, och tre VR-tekniker, som alla nyligen utexaminerats från Degerö högskola, anställdes som tekniska genomförare. Projektet finansierades av Museiverket och Esbo stad.